Een hoofd om te denken

Home / Blogs / Een hoofd om te denken

Een hoofd om te denken

Een vol hoofd: ook jij hebt er vast wel eens last van. Op sommige dagen verzucht je misschien dat je gewoonweg te veel te doen hebt en te weinig tijd om alles voor elkaar te krijgen. Maar klopt dat ook altijd echt? Zou het niet zo zijn dat het eigenlijk gewoon een kwestie is van onvoldoende overzicht en een gebrek aan planning? Dat jij door het toepassen van meer structuur meer controle krijgt over je werkdag en misschien zelfs meer werkplezier kunt ervaren?

Denken versus onthouden
In het ideale geval gebruik je jouw hoofd vooral om te denken en zo min mogelijk om te onthouden. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen denken en onthouden? Onthouden is het opslaan van informatie. Denk hierbij aan telefoonnummers en afspraken met anderen. Deze informatie hoef je niet te onthouden! Er zijn prima systemen voor om deze informatie vóór je te managen. Het is dus zonde om hier je (toch al beperkte) hersencapaciteit voor te gebruiken. Denken is echter van een andere orde. Denken stelt je in staat om dieper op de materie in te gaan. Zodat je nieuwe mogelijkheden kunt creëren of zelfs structurele problemen kunt op lossen. Met denken behaal je vaak meer en langduriger resultaat!

Een leeg hoofd
Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Hoe lukt het je om je om jouw hoofd zo leeg mogelijk te maken, zodat er ruimte ontstaat voor het echte denkwerk? Een paar tips:

  1. Creëer een extern geheugen
    Door zaken te noteren buiten je hoofd, neem je jouw onderbewustzijn in de maling. Het denkt dan namelijk dat de klus die je genoteerd hebt ook echt gedaan is. In werkelijkheid is er natuurlijk nog helemaal NIETS gedaan. Toch zal je onderbewustzijn je minder snel storen door je op de meest onhandige momenten te herinneren aan de taak die je nog moet doen. Investeer dus tijd en energie in het vinden van een dergelijk ‘extern geheugen’. Onderzoek welke systemen voor je kunnen werken. Denk aan de mogelijkheden die jouw mailprogramma (Outlook of Gmail) te bieden heeft. Ook zijn er goede apps beschikbaar voor Apple en Android. Neem de tijd om te onderzoeken of het systeem voldoet aan jouw eisen. Vraag eventueel na in je omgeving of mensen al met succes een handige toepassing gebruiken.
  2. Houd het bij
    Een werkstructuur kan nog zoveel handige trucs en functionaliteiten bevatten, maar het werkt pas écht als je jij het regelmatig bijhoudt. Een systeem is pas betrouwbaar als jij er zélf voor zorgt dat het up to date blijft. Maak er dus een gewoonte van om jouw takenlijst of agendaplanning zoveel mogelijk bij te werken gedurende de dag. Plan hier eventueel bewust tijd voor in, bijvoorbeeld aan het begin of einde van je werkdag.
  1. Automatiseer
    Een digitale werkstructuur heeft als voordeel dat het foutloos en betrouwbaar is. Het zal je altijd op het juiste moment aan een taak herinneren. Naarmate je langer met een dergelijk systeem werkt, gaat het je steeds beter lukken om zaken ook écht los te laten. Maak dus gebruik van de mogelijkheden die het systeem bevat, zoals kleuren, categorieën en automatische herinneringen.
  1. Perfect bestaat niet!
    Het is belangrijk dat een werkstructuur routine voor je wordt. Accepteer daarom dat geen enkel systeem aan al jouw eisen zal voldoen. Het is beter een werkstructuur te hebben die niet 100% perfect is, maar waarbij je wel de routine en discipline hebt ontwikkeld om deze consequent bij te houden. Op deze manier kun je er volledig op vertrouwen. En dat is je uiteindelijke doel: rust in je hoofd!

Ook een leeg hoofd?
Wil jij ook een hoofd om te denken en minder om te onthouden? Volg dan de training Modern Time Management bij XL10. Tijdens de training ga je concreet aan de slag met het ontwikkelen van een persoonlijke structuur buiten je hoofd. Een structuur die ook jou helpt om meer rust, controle en overzicht te krijgen over je to do’s, je werk en je leven.

Recent Posts