over time management

Home / over time management

Onze visie

Wij willen jou helpen effectiever te worden in je werk. Onze praktische trainingen stellen jou in staat om je werk beter te structuren, jouw taken beter te overzien, slimmer te werken en daardoor meer tijd over te houden voor de taken die écht prioriteit hebben.

Wat is time management?

Time management geeft je de kans om de dingen te doen die jij belangrijk vindt in het leven. Time management is in de basis een verkeerd begrip: tijd kun je niet beïnvloeden of managen. Iedereen heeft evenveel tijd tot zijn beschikking. Meer tijd is er niet en meer tijd kun je ook niet maken. Wat je wel kunt beïnvloeden als het gaat om tijd is de keuze die je maakt ten aanzien van de manier waarop je met jouw tijd omgaat.

Time management is overigens niet alleen het werk zo snel, efficiënt en foutloos mogelijk doen. Het gaat vooral om DE GOEDE DINGEN DOEN! In onze trainingen leer jij nadenken over de manier waarop jij met jouw tijd omgaat. Wat zijn jouw prioriteiten en hoe kun jij de tijd die je tot je beschikking hebt zo goed en efficiënt mogelijk gebruiken?

De 80/20 regel

Wanneer je efficiënter met je tijd om gaat en op de juiste manier je prioriteiten leert stellen kun je met 20 procent van de inspanning, 80 procent resultaat behalen.

In onze trainingen leren we je tips en trucs aan waarmee je meer overzicht krijgt over je taken en je prioriteiten. Moet je alle taken wel zelf uitvoeren? Kun je ze ook aan iemand anders overlaten? Hoe urgent is deze taak? Door een antwoord te vinden op dergelijke vragen ga je effectiever met je tijd om en behaal je meer resultaat!

De belangrijkste principes van time management zijn:

  • Wat in 2 minuten gedaan kan worden: DIRECT DOEN!
  • Plan je werkzaamheden. Maak een duidelijke planning en houd je vooral aan deze planning. Schrijf je taken op, zodat je ze niet allemaal hoeft te onthouden.
  • Meer grip op je inbox. Beslis direct WAD (weggooien, afhandelen of delegeren/doorsturen) je met je mail doet. Een aantal slimme trucs leren je structuur in je inbox aan te brengen.
  • Stel je zelf doelen en prioriteiten. Maak doelen zo concreet mogelijk, zodat je ze ook in afzienbare tijd kunt afronden. Stel prioriteiten en doe de belangrijkste zaken eerst! Tip: belangrijk is niet altijd urgent!
  • Ken je valkuilen en tijdvreters. Inzicht in jouw persoonlijke valkuilen in je werk en zaken die jou teveel tijd kosten (denk aan social media, internet, of steeds maar weer die inbox checken..), stellen jou in staat om je werk beter te plannen en te structuren. Dit zorgt voor meer overzicht, meer plezier en meer resultaat.
  • Voorkom losse eindjes. Onopgeloste zaken zorgen voor onrust, afleiding, stress en een ontevreden gevoel. Zorg ervoor dat je taken afrond en voorkom de losse eindjes.